Dodržují výrobci digitálního obsahu standardy?

Petr Kopčil / Publikováno 26. 3. 2018

Na začátek musím říci, že si opravdu velmi vážím kreativních lidí, napříč obory,  kteří se snaží překonat svůj vlastní stín a posouvají sami sebe vpřed. Investují peníze, rozvíjí se i po osobnostní stránce. Díky za takové! Věřím, že tímto článkem vám pomůžu vyhnout se nákupu služeb, které by pro vás byly k ničemu a vaši značku maximálně degradovaly. Kvalita není módní výstřelek!

Osedlat mrtvého koně

Nebudu vám lhát, děje se to i ve velkých firmách. Viděl jsem velké korporace, které jsou ochotné akceptovat i v roce 2018 kvalitu, kterou vyjadřuje materiál ve formátu Full HD. Z jejich pohledu to nejspíš stačí. Z mého pohledu to plně vystihuje jejich postoj vůči jejich vlastní značce, partnerům, klientům a veřejnosti. Jednoduše vzato, v marketingu nebo managementu firmy je někdo, kdo odsouhlasil nákup nekvalitních a zastaralých služeb. Majiteli to “nevadí”, protože plně důvěřuje lidem ve firmě, že za jeho peníze nakupují to nejlepší. Nestalo se. Nu což, pár set tisíc vyhozených z okna! Položme si tedy otázku – chybí v ČR edukace na téma kvality digitálního obsahu? Evidentně ano.

Zkuste si představit, že by vám někdo chtěl prodat perfektní dostavník v roce 2018. Proč?! No protože “ještě nedávno” všichni používali povoz a koně, a proto si přeci nekoupíte auto. Však ty cesty jsou u nás ve špatném stavu, kdo by jezdil autem. Ano, svět už testuje autonomní auta, jako nástupce konvenčních aut, ale vy jste dostali neodolatelnou nabídku na dostavník. Že je to nesmysl? Ne není, někdo má prostě dostavník a vy si ho od něj rádi koupíte. S digitálním obsahem je to hodně podobná situace. Klient si tak často koupí něco, co je již dávno “mrtvý kůň”, ale když ono to bylo levné… To že je to k ničemu, ošklivé, nefuknční je věc druhá. Budou vám tvrdit, že “to stačí” a že nikdo přece nemá tak dobré monitory a… bla bla bla.

Mladá generace dnes vůbec neuvažuje do jakého formátu točit svůj obsah, točí do 4K a v nejhorším do Full HD. Proč jsou tedy na trhu stále firmy, které natáčí do SD nebo Full HD a nechají si za to zaplatit? Co jsou to ty standardy a jakou mají cenu? Otázka, na kterou si sami možná nedokážete správně odpovědět. Jako bych vás slyšel říkat: “Jak to mám všechno sledovat? Tolik informací kolem!” A hlavně – vy přece chcete o trochu více než je standard, že? Dobře, začněme tedy pro začátek seznámením se s tím, co je standard a kde začíná kvalita. Možná by stačilo k dnešnímu tématu napsat – vyžadujte 4K filmovou produkci, ale to nestačí.

4K UHD vs. Full HD

Více detailů, ostřejší obraz, vyšší dynamický rozsah. Tak jde jednoduše popsat zásadní rozdíl. Vzpomínáte si ještě na ten magický okamžik, kdy jste vyměnili vaši starou vypouklou televizi nebo CRT monitor počítače za moderní “rovný” monitor? A pak, když jste vyměnili SD za HD! Ano šlo o skok z rolišení 720×576 na 1920×1080 pixelů. Ale to se bavíme o deseti, patnácti letech zpět minimálně, že? Jenže standardy jsou dnes ještě dál a formát Ultra High Definiton, tedy zkratkou UHD nebo Ultra HD je již mnoho let standardem v rozlišení 3840×2160. Zkuste dnes koupit Full HD televizi nebo počítačový monitor. Ano, budete mít v nabídce UHD rozlišení, pak dlouho dlouho nic a pak ležáky starých Full HD. Dodávám také důležitou informaci, že výrobci monitorů často uvádí informací o tzv. 4K UHD nebo pouze 4K TV, ovšem s parametry UHD. Upřímně řečeno, neberu to osobně jako podvod na klienta, ale pouze marketingový tah. Skutečně 4K je totiž o něco větší, nicméně nikdo běžně nepoužívá terminologii UHD, ale 4K. Je to tedy “zažitý” termín, nemusí se nám to profesionálně líbit, ale je to tak.

Rozlišení, které je důležité znát:

SD: 720 x 576 (například DVD, běžné vysílání televize v ČR)
Full HD: 1 920 x 1 080 (například Blu-ray, některé nové pořady ČT a jiných TV v ČR)
2k: 2 048 x 1 080
Ultra HD: 3 840 x 2 160 (reklamní produkce, kabelové televize v zahraničí, nové Blu-ray)
4k: 4 096 x 2 160 (standardní filmová produkce)

Náš firemní standard je Ultra HD, do něj natáčíme již mnoho let. Důvod je jasný, nejčastější zobrazovací “panel” klienta je a ještě dlouho bude právě Ultra HD, tedy snažíme se dodržovat v tomto ohledu normy a standardy. Ovšem chce-li klient dostat materiál rovnou ve 4K, není problém! A aby i další řádky byly pro většinu srozumitelné, budu používat běžné označení 4K.

Zdroj Samsung
Krásná ukázka několika zdrojů rozlišení vzájemně. Zdroj Samsung

Platformy. Obsah. Kvalita.

Platformy pro šíření reklamy, hudebních klipů, filmů, dokumentů, seriálů, návodů atd. už nejsou naštěstí pouze kino a televize jako před lety. Dnes si to už nedokážeme vůbec představit, že budeme čekat na přesný čas a datum, kdy nám někdo nabídne tolik očekávaný film nebo hudební klip. Internet totálně přepsal pravidla pro konzumaci digitálního obsahu. Dobře pro odběratele, výrobce obsahu i inzerenty. Jenže… čím větší je možnost publikovat, tím více lidí se pouští do produkce nekvalitního obsahu. Dobrým příkladem toho je server Youtube, tady najdete skutečně všemožnou škálu kvality. Oproti tomu Vimeo poskytuje dost odlišný a především placený prostor, který čistí zrno od plev. Všechny online platformy podporují formát 4K nebo i vyšší.

Kdo je dnes konzumentem digitálního obsahu? Každý. Děti od dvou let umí pustit na tabletu Youtube a kliknout na oblíbený animák. Studenti? Tak tady nemá smysl psát, že to je nejpočetnější segment uživatelů internetu a obsahu. Chtějí víc a víc obsahu, stále nové produkty. Umí více jazyků, takže mají přehled o kompletním dění ve světě a tím pádem znají kvalitní produkce. Koho tu máme dále? Je to matka na mateřské, student, fanoušek fotbalu, závislák na nejnovějších řadách seriálů kabelovek, ale i znavený táta, který si cestou z práce dá pivko v hospodě a u toho si pustí “nějaký ty internety”. A co senioři? No jistě! Vždyť jejich počet na internetu raketově roste. Učí se používat sociální sítě, Skype, umí si pustit zpětně pořady českých televizí. Tedy je tu někdo na koho jsme zapomněli? Online jsou prostě “všichni” a není možné se vymlouvat, že deset let staré technologie Full HD jsou normou a dostačují všem. Mimochodem, jeden z mých Apple počítačů iMac z roku 2012 má rozlišení 2,5K.

Stejně tak dnes nejsou standardem pro distributory DVD, ale Blu-ray disky. A rád vám tu informaci poskytnu – ani Blu-ray tu nebude věčně, protože ho začínají nahrazovat 4K Ultra HD Blu-ray disky. Ano čtete dobře. Nové filmy se logicky točí do 4K, takže zde je to 1:1 a ty staré se digitalizují, remasterují a přepisují do tohoto formátu. Standard. A proč se tedy stále prodávají DVD v kvalitě SD? A proč televize vysílá jenom v SD nebo maximálně Full HD? Někdo do toho investoval dříve peníze a chce stále na vás vydělávat, na vaší nevědomosti!

Nabízí vám video? Chtějte film!

Představte si, že máte firmu, které se aktuálně daří a není se co divit – jsme v období boomu, konjunktury, kdy zatím všechno “frčí”. A tak si řeknete, že by to chtělo nějaké nové firemní nebo produktové “video”. Pokud se obrátíte na Firestarter, pak se dozvíte, že žádná videa netočíme – pouze filmy. Ano, pouze filmy! A jaký je rozdíl mezi videem a filmem?

S úsměvem vysvětluji, že videa si točíte sami na dovolené do smartphone, zatímco profesionálové točí filmy. A klient, stejně jako na začátku, se zoufalým pohledem opět říká: “Nerozumím tomu, jaký je v tom rozdíl?” Zásadní, pokud vám jde o kvalitu. Dost důležitý, pokud vám jde o peníze, které za práci někomu zaplatíte. Hodně důležitý pokud nechcete marnit svůj čas a především – pokud chcete vydělávat peníze. Právě vás bude finální materiál dlouhodobě reprezentovat! Chcete vydělávat peníze? Pak čtěte pozorně dál.

Zdroj Nvidia
Ďábel se skrývá opět v detailu. Zdroj Nvidia

Levně nakupovat, draze prodávat a pozdě platit faktury?

V jednom českém filmu to zaznělo a některé produkční firmy se toho drží. Pokud vidíte informaci, že firma, která by vám měla dodávat digitální obsah “se dlouhodobě zabývá videoprodukcí” – zbystřete, protože nejspíš je to skutečně pravda. A opravdu nejde jen o slovíčkaření! Taková firma se nejspíš ještě “neprobudila” do moderního pojetí multimediálního světa a odmítá investovat peníze do kvalitního filmového vybavení. A pokud uvádí, že jako jejich hlavní kamera je fotoaparát s funkcí natáčení 4K, pak jste bezpečně na špatné adrese. Ale vyčítat jim to nelze. Chtějí levně nakoupit techniku a draze prodat svou práci. Snad jim nezplatí pozdě fakturu.

Hoříme pro 4K

Ve Firestarter přibližně čtyři roky natáčíme ve 4K nebo chcete-li Ultra High Definiton. Předesílám, že s těmito 4K kamerami se experimentuje a natáčí do nich téměř deset let, takže pokud vám někdo řekne, že je to ještě “budnoucnost” a že na to není trh připraven, nevěřte mu! Dnes je tento formát standard pro TV, telefony, obrazovky počítačů, herní konzole… A ať jste tedy plně informováni, dnes se již prodávají první modely 8K televizí, protože kamery s vyšším rozlišením než je nativní 4K se již dávno taktéž prodávají. Ovšem to už je skutečně “nadstandard”, který je vhodný především pro natáčení hraných filmů, kdy poskytuje postprodukci obrovské možnosti práce s obrazem, dynamikou, ořezem, atd. My používáme filmovou kameru Blackmagic Design Ursa Mini PRO 4,6K, na kterou se běžně točí filmy v Hollywoodu. A UHD kamer máme více, vždy dle potřeby vybíráme ty správné modely, což je velká výhoda pro klienta.

V čem je to zásadně jiné?

Přirozeně, že vám zde nepopíši celou procesní cestu. Za prvé by to bylo na několik dalších článků, za druhé se jedná o tak technické a specifické věci, že byste nad tím nejspíš stejně mávli rukou a chtěli vidět výsledek. Proto jen ve zkratce, pouze tak, aby bylo možné navnímat zásadní rozdíly. Ve Firestarter začínáme vždy nutnou profesionální předprodukcí, kdy pracujeme na konceptu, myšlenkách, vizích. Vše plánujeme, chystáme, ověřujeme, prostě vše musí být připraveno na jedničku, než padne první klapka. Předprodukce ladí společné myšlenky vaše i naše a šetří čas i peníze.  Při samotné produkci všechno svítíme rozsáhlým LED světelným parkem. Svítit můžeme díky výkoným bateriím například i uprostřed lesa! V postprodukci používáme tzv. colograding, takže všechen materiál barvíme, srovnáváme jednotlivé záběry, doplňujeme případně o tzv. LUT, které dodávají finálnímu materiálu totálně filmový punc.

Důležité vědět – celá cesta od začátku do konce je striktně ve formátu Ultra High Definition / 4K – tedy produkce, postprodukce i finální výstupní soubor. A to přirozeně i veškeré pluginy a kompozitní materiály, jako např. kouř, déšť, oheň, sníh, atd. Máte pocit, že pořád děláme to samé – vy na dovolené s videem a my ve firmě s filmem? Ne, není to to samé. Ach, kolik klientů již zaplakalo, že vlivem nevědomosti zaplatilo  freelancerům nebo i firmám za právě takové “firemní video” a až při odevzdání zjistilo, že jejich formát práce je pouze Full HD. Ano, bohužel byli okradeni o kvalitu a těžce pak jejich prezentace konkuruje těm, kteří kvalitu sebeprezntace pochopili a ohlídali si ji.

Starý bez nápadu, mladý bez zkušeností?

Existují výjimky – naštěstí, ale není jich mnoho. Naše nejsilnější zbraň jsou právě nápady a ty prodáváme. Ano, kvalitní techniku máme a stejně tak ty nejlepší profesionály, kteří to vše dokáží ovládat. To je pro nás samozřejmost. Jenže ne všude je to tak.

Tak například. Existuje spousta šikovných kameramanů jednotlivců. Mají často i přes padesát let. Točí dlouho, často začínali v regionálních televizích po revoluci a dnes se kromě svého zaměstnání věnují natáčení svateb nebo se občas osmělí a jdou nabídnout své služby i firmám. Bohužel, i přes jejich nesporné kvality za kamerou, tito lidé nemají vůbec představu o dnešních trendech. Ale co, čert vem trendy! Pořád jde o kvalitu, že! Jde také o nápady, kreativu a čerstvý pohled. Jenže – kde vzít a nekrást? Tito kameramani, bohužel většinou nemají  finanční prostředky, které by mohli investovat do profesionálního vybavení. Pro vaši představu – bavíme se v základu o statisících korunách jen za kameru a příslušenství. O milionech korun, pokud se bavíme opravdu celém profesionálním řetězci. Aha, takže tady začínáte vnímat rozdíl. Tito lidé dnes často točí ještě do formátu menšího než je HD ready, HD ready a jako “vrchol” kvality mají Full HD zrcadlovku. Toto není dnes standard v komerčním průmyslu a je zcela nesmysl platit za takové služby. Výsledný produkt totiž není schopen konkurovat v prezentaci těm, kteří již pochopili.

Pak je tu segment studentů, což je podobná píseň. Ti mají ten správný drive, vnímají díky vysoké konzumaci obsahu online trendy. Ví co je “cool”. Bohužel často jdou tak daleko do extrému, že vůbec nechápou komerční využití a maximálně vám poškodí vaši firmu. Nemají totiž ještě životní zkušenostii. A upřímně a logicky, kde by je vzali, když je jim třeba 25. let. Ale budiž, mají určitý talent, chuť se vzdělávat, růst a je před nimi budoucnost. No a především nemají také vlastní techniku, takže s největší pravděpodobností budete platit za pronájem techniky ještě dost velkou sumu navíc. Tyto dvě skupiny bohužel spolu tzv. generačně nevychází, vzájemně si často překáží a místo spolupráce se dokáží tak maximálně pohádat. A to je škoda.

Kvalita ke kvalitě

A ano, používáme pouze a zásadně software a pluginy, které máme legálně zakoupeny. Možná by vám to mohlo přijít jako nepodstatná informace, ale člověk se diví, když zjistí, kolik firem používá neoprávněně nelegální software a pluginy, který zcizili. Ano ukradli, nazývejme věci pravým jménem! Jenže jejich práce není zásadně levnější, jejich ceny jsou troufale  a drze vysoké.  Prověřte si, komu platíte. Platí váš dodavatel daně? Odvádí DPH? Je tolik věcí, které spousta firem dělá jaksi pokoutně. Ale to už je na na každém, zda mu to vadí, či nikoliv. Někomu jde o kvalitu, která pro něj bude s přesahem pracovat, někomu o nízkou cenu s vizí – hlavně že něco je. Zkrátka a dobře, stejně jako všude, i zde platí lidové moudro: “Vrána k vráně sedá, kvalita kvalitu si hledá. Přejeme vám hodně úspěchů ve výběru dodavatele vaší sebeprezentace, a pokud to budeme my, těšíme se na vás.