Koupili byste si zcela nový Mercedes na tržišti?

Petr Kopčil / Publikováno 4. 6. 2018

Mám pro vás malou úvahu nad propagací a kvalitou samotné propagace. Vše musí být v přímé úměře, to je logické. Přestože miluji farmářské trhy, domácí bio produkty, je něco takového jako koupit si “meďoura” na tržišti “mimo mísu”. Přemýšlel bych stejně jako vy, že ne, že se to nehodí, že je tam jasná nedůvěra. A ano, myslím na tržišti mezi jablky, sazenicemi bylinek a domácími vajíčky. Myslím zcela nový Mercedes Benz, například za 1.500.000,- CZK. Příjde vám taková úvaha jako nesmysl? Myslíte si, že by se to nemohlo stát? Dobře, berme v potaz formu marketingu, kdy by šlo o tzv. pop-up store a třeba model Mercedes-Benz X, tam by to šlo.

V tomto případě si to dokážu představit celkem dobře: jedná se o auto, které je určeno jako pracovní, klidně by mohlo být na nějakém navýšeném prostranství, stát na hlíně a možná být i lehce špinavé, aby vynikly jeho vlastnosti do terénu. Jenže… stejně vše kolem by bylo přiměřeně načančané, dostali byste na místě určitě kvalitní servis v podobě informací od hostesek, byl by zde promo team, dobrá káva, možná nějaké kvalitní pití, všude by byly “muší křídla” nebo minimálně rollupy s logem Mercedesu. Prostě kvalita má svou cenu a musí se přiměřeně tomu také prezentovat. Ale v opačném případě je to nesmysl, že? Proto se staví ty hezké autosalony, proto propagace takových aut stojí statísíce, miliony korun. Má to logiku, vše se vrátí a navíc vydělá peníze, protože takový produkt kupují lidé, kteří si na kvalitu potrpí.

Zkušenosti z minulých dní mi však ukazují i něco jiného. Ani ve 21. století, ani v roce 2018, ani v moderní západní zemi – pokud si tak troufnu nazvat Česko, se toto ne vždy koná a dám vám příklad z praxe. Dohodli jsme se klientem na budoucí spolupráci, úkol z naší strany byl nacenit jedno natáčení a focení, které samo o sobě má hodnotu několik desítek tisíc korun. Po schůzce s klientem jsem provedl analýzu a zjistil, že produkt který chce propagovat, je právě v hodně takové luxusního auta. Takže produkty za takové peníze, hmmm to už si přeci zaslouží pořádnou propagaci – jako například ten zmiňovaný Mercedes, že? Skvělé, to je čas pro Firestarter, který umí vymyslet, vyrobit a promovat za rozumné peníze prvovýrobce bez nesmyslných marží při přeprodávání.

Proč doteď nemá taková firma kvalitní marketing? Proč si vše chtějí dělat “sami”, když ty věci neumí, nemají na ně čas a ani lidskou sílu? Kladl jsem si zcela zásadní otázky a hledal odpovědi. Ano, upřímně chápu, že ne každý má na to hlavu… vše vymyslet, vyrobit, zajistit, analyzovat – marketing skutečně není pro každého. Ale právě proto existují ty skvělé reklamky, mladí hipsteři, freelanceři, co pracují z pláže, digitální nomádi z Bali a další ne? Takže v čem je problém? Že management nechce investovat do propagace? Že se čeká na zázrak? Na klienta, který se zničeho nic objeví mezi dveřmi? Ne, tak tohle už dávno nefunguje, reklama je nutná.

Předložili jsme klientovi tedy cenu a on nás pohotově ubezpečil, že už na to vlastně někoho má, kdo tento úkol udělá za 10.000,- korun komplet… práci na natáčení a focení, v reálné ceně desítek tisíc korun. Uf, nádech výdech. V hlavě mi prošel rozpočet jen v nákladech. Poděkoval jsem a naprosto s klidem jsem se rozloučil, protože vím, že se brzy uvidíme. Ne, nefňukám, že firma nemusela trávit den na cestách, dlouhé hodiny přípravou, produkcí a následně několik dní v postprodukci. Jen vím, že dotýčný se ozve, protože až uvidí výsledek nebude to odpovídat představě a zadání, a my budeme po někom opravovat nefunkční věci. A bohužel, klient už teď vyhodil peníze z okna za nekvalitu. Ale možná taky ne. Možná “to stačí” a třeba je to jen záměr jak firmu položit. Kvalita ke kvalitě, že?