My žádnou reklamu nepotřebujeme!

Petr Kopčil / Publikováno 11. 6. 2018

Dnes se podíváme na snad nejrozšířenější lež ve světě podnikání. Myslím, že se s ní setkal každý, kdo vymýšlí, vyrábí a šíří reklamu. Nebudu vás napínat, je to věta: “My žádnou reklamu nepotřebujeme!” V rozšířené verzi tato věta pokračuje slovy “Nám se to prodává samo”.

Ano, někdo má štěstí a třeba i jeden rok prodává skutečně své produkty “jen tak”. A bez reklamy. Často je to na doporučení, protože nemají v daný okamžik konkurenci a to z různých důvodů. Vždycky si však kladu důležitou otázku – jak ještě dlouho? A co bude dál i když se jim bude dařit? Jaký mají plán, vize, cíle? Většinou žádné, prostě nějak bylo – nějak bude. To není strategie, to je smrtící koktejl euforie, který zhořkne při prvním doušku, kdy se přestane dařit.

Ne náhodou, že takové slova nevypouští z úst moudří lidé. Skuteční podnikatelé a investoři, kteří reprezentují největší značky světa. Majitelé firem, kteří pochopili, že propagace má mnoho úrovní. Že dnes reklama nespočívá v tupém “tapetování” billboardy kolem silnic, házení letáčků do schránek na dopisy nebo spamování e-mailových schránek. Reklama má mnoho podob, dnes je formou reklamy třeba i edukace. Jednoduché vysvětlování proč nebo jak používat určitý produkt a službu. Ne, vážně reklamu nepotřebujeme! Proč takové slova tedy slyšíme od lidí, kteří jsou pracovití, šikovní, třeba i úspěšní a movití? Mají strach. Ze ztráty peněz, z nejistého výsledku reklamní kampaně. Nechápou co je tvorba značky, udržení pozice firmy, tvorba nových platforem a obsahu.

Kdyby to byla pravda, proč by ti nejlepší z nejlepších “vyhazovali peníze z okna”? Proč by prostě jen nekasírovali peníze z prodejů, z akcií atd.? Protože si nelžou do kapsy. Co dáš, to dostaneš! Podívejme se pro inspiraci na mnoho let nejhodnotnější značku světa – Apple. V období roku 2015 investovala společnost Apple 1,8 bilionů USD do reklamy. Nebo z jiného segmentu, Coca-Cola v roce 2017 investovala celosvětově 3.96 bilionů USD.

Dle analýzy z více zdrojů zahraničních serverů, investují firmy nejvíce do obsahového marketingu, edukačního marketingu, HR a B2B.