Pozor na nepřizpůsobivé!

Petr Kopčil / Publikováno 8. 7. 2018

A je tu nedělní čas na esej. Ano, uznávám, tohle je tzv. clickbait jako pruhovaný kamarád medídka Pů. Ale to víte – nápad, kreativa, tohle je má velmi silná stránka. Ale k věci. Tento článek nenadchne fanoušky Tomia Okamury, není plný senzace, že pražská náplavka je obsazena imigranty. Budeme se bavit o tzv. customizaci, tedy přizpůsobení se vašim klientům nejen v digitální praxi. Dnes mě k tomu dovedl pohled na iPhone při aktualizacích aplikací v App Store. Pokud chcete zlepšit své podnikání, zlepšit svou image nebo jít vstříc skutečným fanouškům, pak čtěte dále.

Jak sami vidíte na úvodní fotce z App Store – grafika říká českému čtenáři s fantazií naprosto jasně: uvařte své štěňátko na 73 stupňů. Bude to tak poslední hezká dovolená vašeho zvířátka. My, zde v Evropě to bez přemýšlení chápeme ve stupních Celsia. Jejda! No a pak nám z etického hlediska dojde, že psí kámoše nebaštíme, takže nás to k nákupu aplikace nedožene. Z businessu nic nebude, přineste raději guláš a pivo! No i když… člověk o to víc zpozorní, že. Ale dost legrandy. Tento dnešní postřeh mi totiž v mnohém připomíná nedávnou obchodní schůzku.

Tady totiž čenohumor končí vážení. Kdo jiný než Apple!? Ano TEN APPLE! Ten, který léta určuje trendy i v reklamě. Tak právě ten již delší dobu dělá na svém hřišti přešlap za přešlapem a toto je poslední tečka, kdy už nelze mlčet. Ano lze jednoduše říct – no bóže, tolik povyku pro nic, však jde o stupně Fahrenheita! OK přepočtem zjistíte, že: 73℉= 22.77778 stupnů Celsia. Tím by kauza mohla končit, prostě mějte pejsky a jejich tělesnou teplotu v létě pod kontrolou, nenechávejte je v autě atd. Je třeba si uvědomit, že takový přešlap v české variantě App Store je prostě špatně a jde proti fanouškům. A to já jsem mega fanoušek, který se zamiloval a u Apple nehcal přes milion korun. U Apple, pokud to nevíte je právě fanoušek na prvním místě. Ten pak nakupuje celý život aplikace, programy, další HW – bez míry! A o to jde. Kdo toto pochopil, může se pokusit napodobit model Apple a uspět. Jenže tohle?

Co si z toho vzít za ponaučení? Přemýšlejte o své práci, o následcích své práce. Pokud jste majitel firmy a děláte distribuci do zahraničí, například do Německa, zajisté máte customizované – tedy přizpůsobené propagační materiály místnímu trhu. Češtině by dobře nerozuměli, že? Ale můžete říct, však ať si jdou holomci z “rajchu” na YouTube a hezky si to tam najdou od nějakého našeho bystrého “jůtubera”. Ten bude zajisté natolik edukovaný, že naprosto korektně odprezentuje váš produkt, službu, myšlenku. Nebo? Hm, aha, došlo vám to, že. Takže to bude na vás! Je třeba mít přesné a jasné informace vždy přizpůsobené mentalitě trhu, zvyklostem. Vždy oboru, ve kterém podnikáte.

Bohužel nedávno jsem toho byl svědkem, kdy na schůzce obchodní ředitel jedné společnosti zahlásil na adresu klientů jejich firmy něco ve smyslu: však ať si návody na prodkukty, které prodáváme najdou na YouTube, já tam taky sjíždím anglické videa. Prodávají produkty z celého světa, takže návody v originále jsou anglicky, německy, italsky atd. Přešlap! On je zodpovědný za prodej – za SERVIS KLIENTOVI. Je to služba člověku. Český spotřebitel nejen dle legislativy má nárok na plný manuál a informace. Ale i kdyby ne. Taková ignorace povede dlouhodobě k jedné věci. Ale ne, nezvýší se počet studentů v jazykových školách. Pouze servis, help desk, obchodní oddělení apod. bude zahlceno dotazy, reklamacemi apod. Napadají mě ihned další dvě firmy z poslední doby, kde jsem zažil tento nešvar, kde jsme ve firmě řešili, jak z toho ven.

To, že vám je něco jasné, není pravidlem, že je to stejně jasné všem. Udělejte vše pro to, aby jste dělali život svým klientům jednodušší a to na každém kroku. Budete se často muset snížit k primitivnímu myšlení, ale to bude to, co vám v důsledku pomůže. Nespoléhejte pouze na fanoušky, že to odpracují za vás! Když se nemůžete spolehnout v oblasti marketingu přímo na výrobce nebo distributora, počítejte s tím, že toto bude vaše starost. Nedělejte vrásky vašim klientům. A ano, rádi vám s tím ve Firestarter pomůžeme.